Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü ile Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı arasında eş güdüm ve paylaşım toplantısı
15 Ekim 2025, Çarşamba - 13:25
Güncelleme: 15 Ekim 2025, Çarşamba - 13:25

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü ile Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı yetkilileri, ortak akıl doğrultusunda iş birliği ve iletişimin güçlendirilmesi, Merkez Kütüphanede akademik ve sosyal etkinlik çeşitliliğinin arttırılması ve nitelikli projelerin üretilmesi amacıyla bir araya geldi.

Merkez Kütüphanenin yönetim katında yapılan toplantıya; Rektör Danışmanı Doç. Dr. Emine Şendurur öncülüğünde Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü Alt Çalışma Grubu üyeleri Doç. Dr. Hasan Kızıldağ, Dr. Öğr. Üyesi İsmail Çetin, Öğr. Gör. Sema Akgül, Öğr. Gör. Ahmet Doğukan Sarıyalçınkaya, Öğr. Gör. Neslihan Yondemir Çalışkan ile öğrenci üye olarak Arapça Mütercim ve Tercümanlık Bölümünden Büşra Keskin katılırken, Merkez Kütüphaneyi Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Uğur Donbay ve Merkez Kütüphane Kullanıcı Hizmetleri Birim Sorumlusu Öğr. Gör. İ. Ethem Olukcuoğlu temsil etti.

Merkez Kütüphanede akademik ve sosyal etkileşimi arttırmaya yönelik girişimler gündeme geldi

Toplantıda öğrenci ve araştırmacılar için bir ‘cazibe merkezi’ kimliğine sahip Merkez Kütüphanede hazırlanacak projeler, hizmet standartlarının çıtasını yükseltecek uygulamalar, kullanıcıların Merkez Kütüphane ile olan bağını güçlendirecek akademik etkinlikler, Merkez Kütüphanede organize edilecek rektör-öğrenci buluşmaları, mevcut sorunların çözüme kavuşturulması, yakında açılacak olan ve Merkez Kütüphanenin kapasitesini arttıracak ek binanın son durumu vb. pek çok konu kapsamlı bir biçimde ele alındı.

Rektör Danışmanı Doç. Dr. Şendurur “Akademik ortak olan Merkez Kütüphanenin öğrenme ve etkileşim merkezi olma konumunu, iş birlikleri üzerinden daha da sağlamlaştıracağız”

Toplantının başında söz alan Rektör Danışmanı Doç. Dr. Emine Şendurur, yeni öğrenciler için düzenlenen oryantasyon amaçlı OMÜ UYUM FEST’in OMÜ’de bir hareketlilik ve canlılık yarattığına işaret ederek “Merkez Kütüphane, dijital çağdaki üniversite eğitiminde öne çıkan bilgi okuryazarlığı, yapay zekâ okuryazarlığı, etik okuryazarlık gibi alanlarda zaten eğitimler veriyor. Eğitim öğretim süreçlerinde önemli bir yeri olan ve zengin öğrenme kaynakları sunan Merkez Kütüphane tüm paydaşların ihtiyaçlarına duyarlı bir yaklaşım içinde hareket ediyor. Yapay zekâ destekli kütüphane uygulamaları ve bilgi teyidi araçlarının daha geniş çapta bilinmesi adına kütüphanemizle işbirliği yapmayı Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü olarak önemsiyoruz. Bugünkü ziyaretimizin amacı hem birimler arası işbirliklerini artırmak hem de farklı profildeki öğrencileri kütüphaneye çekmekle ilgili önerilerimizi sunmak. Dolayısıyla akademik ortak olan Merkez Kütüphanenin öğrenme ve etkileşim merkezi olma konumunu, iş birlikleri üzerinden daha da sağlamlaştıracağız.” değerlendirmesinde bulundu.

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Donbay: “Eğitim programlarımızı yıl boyunca sadece Merkez Kütüphanede değil, farklı fakülte ve birimlerde de yapıyoruz”

Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanı Uğur Donbay da Merkez Kütüphane olarak düzenledikleri çalıştay ve seminerlerin önem ve işlevine değinerek “Kütüphanemizde hâlihazırda lisans ve lisansüstü düzeyde ayrı gruplara yönelik seminer ve çalıştaylar düzenliyoruz. Bu eğitim programlarımızı yıl boyunca sadece Merkez Kütüphanede değil, farklı fakülte ve birimlerde de yapıyoruz. Bu minvalde yeni akademik yıl içerisinde 3-4 gün sürecek çalıştaylar planlanabilir ve ayrıca her seminer bir atölye formatında olabilir. Zaten kütüphanecilerimizin ayrı uzmanlık alanları var; elektronik kaynaklar, basılı kaynaklar, dijital kütüphaneler, bireysel kaynakça yönetim araçları, intihal programları gibi. Bu doğrultuda bizler 5-6 farklı konuda seminer programı çıkartabiliriz. Diğer taraftan bilimsel alana göre de bir kurgu yapılabilir, yani tıp, fen, sosyal gibi. Tıp Fakültesi öğrencilerini ya da öğretmen adaylarını kapsayabilir. Burada da konu uzmanlığı rolümüz var ki örneğin sosyal bilimler alanına dair veri tabanlarını analiz edebiliyoruz. Yine işlenen alanla ilgili hangi dernekler öne çıkıyor, bu derneklerin yayınları hangi sitelerde yer almakta? Kısacası öğrencilerin birikim ve donanımlarını güçlendirecek kaynakların neler olduğunun sunulacağı farkındalık çalışmaları yapılabilir. Bütün bunları yaparken bir yandan kurumsal kaynaklarımızı nasıl kullandıracağımıza odaklanmak da istiyoruz, çünkü bu kaynaklar için dövize endeksli ciddi bir bütçe ayırıyoruz.” dedi.

“Staj mahiyetinde faydalanabilecekleri bir alternatif üzerinde çalışıyoruz”

Daire Başkanı Donbay, ek binanın hizmete girmesiyle üst kattaki Çocuk Kütüphanesini alt kata taşıyacaklarını, böylelikle Çocuk Gelişimi Bölümü ve Okul Öncesi Öğretmenliğinde eğitim gören öğrencilerin staj mahiyetinde faydalanabilecekleri bir alternatif üzerinde çalıştıklarını da sözlerine ekledi.

Kullanıcı Hizmetleri Birim Sorumlusu Öğr. Gör. İ. Ethem Olukcuoğlu: “Sosyal medyanın gücünden de yararlanıp yeni kuşağa ulaşmak zorundayız”

Merkez Kütüphane Kullanıcı Hizmetleri Birim Sorumlusu Öğr. Gör. İ. Ethem Olukcuoğlu ise Merkez Kütüphane olarak ‘makerspace’ (Ortak ilgi alanlarına sahip kişilerin buluşup sosyalleşebileceği ve iş birliği yapabileceği, topluluk tarafından işletilen bir çalışma alanı) projeleri olduğunun altını çizerek devamında şunları dile getirdi:

“Bazı üniversitelerde ‘makerspace’ler var. O yüzden bizler de bir ‘makerspace’ projesi üzerinde çalışıyoruz. Bizde neden olmasın? Zira yeni ek binamız tamamlandı ve orası da bu anlamda uygun. Günümüzde yeni nesil kütüphanelerden bahsediyoruz, bunlar ‘üçüncü mekân’ olarak adlandırılıyor. Yeni nesil öğrenci ve yeni nesil akademisyenlerin değişen beklenti ve gereksinimlerini dikkate alarak hizmet kurgusu ve senaryomuzu yeniden şekillendirmeye çalışıyoruz. Yani temel misyonumuz, yeni neslin ihtiyaçlarına göre hizmet tasarlamak. Bunun için sosyal medyanın gücünden de yararlanıp yeni kuşağa ulaşmak zorundayız. Mesela organize edilecek 2. Dünya Savaşı filmleri haftası yahut şiir dinletisi veya kahve saati programlarıyla kullanıcıların ilgisini daha üst düzeye çekebiliriz.”

“Ek binada bir ‘akademik lounge’ açmayı düşünüyoruz”

Merkez Kütüphanenin tamamlanan ek binasından da bahseden Öğr. Gör. Olukcuoğlu, ek bina ile ilgili planlarına dair “Merkez Kütüphane (ilk yapılan bina) bir ihtisas kütüphanesi olarak yoluna devam edecek. Lisans ve ön lisans öğrencilerimizin hizmetine sunulacak ek binada da ayrıca bir ‘akademik lounge’, yani akademisyenlerin, lisansüstü ve doktora öğrencilerinin derin okumalar yapabileceği özel bir alan açmayı düşünüyoruz. Grup çalışma alanlarının ve Lisansüstü Eğitim Enstitüsünün tez savunmalarında kullanabileceği teknik özelliklere sahip bir salonun olacağı bir tasarım var aklımızda. Yani ek bina, etüt ve serbest çalışma alanlarıyla yine akademisyen ve öğrencileri kendine çekecek.” açıklamasında bulundu.

Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü Alt Çalışma Grubu üyesi Doç. Dr. Hasan Kızıldağ: “Merkez Kütüphanenin kemik kitlesi dışında diğer bireylere hitap edebilmesinin yolu popülariteden geçiyor”

Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü Alt Çalışma Grubu üyesi Doç. Dr. Hasan Kızıldağ da Merkez Kütüphanenin kemik kitlesi dışında diğer bireylere hitap edebilmesinin yolunun popülariteden geçtiğini belirterek “Popüler konular ile bilgi okuryazarlığı ve bilgi toplumu anlayışını birleştirebilirsek yol alabileceğimiz kanaatindeyim. Örneğin YouTube videolarını düşünün, bu mecralar birer akademi hâline geldi. Çünkü akademik bilgiyi çok sıkıcı olmadan, teoriye çok kaymadan ilgilisine sunmak gerekiyor. Kütüphaneyle hiç ilgisi olmayan kişilerin ‘Kütüphanede böyle etkinlikler de varmış’ diyerek, bu kapıyı açıp içerde neler olduğunu görmesiyle daha fazla kitleye ulaşabileceğimizi düşüyorum.” sözlerine yer verdi.

Verimli geçen toplantı iyi niyet temennileri ile sona ererken, Rektör Danışmanı Doç. Dr. Emine Şendudur, Eğitim-Öğretim Koordinatörlüğü ile Kütüphane ve Dokümantasyon Daire Başkanlığı arasındaki toplantıların periyodik olarak devam edeceğini kaydetti.