MENU

Gazetecilik Öğrencileri Medya Okuryazarlığını Anlattı
gokhan.cetin
06 Aralık 2017

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) İletişim Fakültesi Gazetecilik Bölümü 4. sınıf öğrencileri Toplumsal Sorumluluk Projesi dersi kapsamında Çarşamba’da bulunan çeşitli liselerin öğrencilerine medya okuryazarlığı konferansı verdi.

Toplumsal Sorumluluk Projesi dersinin sorumlusu Gazetecilik Bölüm Başkanı Doç. Dr. Onur Bekiroğlu, İletişim Fakültesi Öğrenci Temsilciliği ve Çarşamba Belediyesi iş birliği ile düzenlenen ve İletişim Fakültesi Konferans Salonu’nda gerçekleşen konferansa; Çarşamba İmam Hatip Anadolu Lisesi, Ağaca Güney Çok Programlı Anadolu Lisesi, Çarşamba Endüstri Meslek Lisesi,  Ali Fuat Başgil Anadolu Lisesi, Çarşamba Fen Lisesi, Çarşamba Kız Anadolu İmam Hatip Lisesi öğrencileri ve öğretmenleri katıldı.

Konferansın açılış konuşmasını yapan İletişim Fakültesi Dekan Yardımcısı Yrd. Doç. Dr. Sinan Kaya “Medya ile bakış açısını doğru kurmak ve öğrencilerin bilinçlenmesi için bu konferans önem taşımaktadır.” dedi.

“Etkinlik toplumsal katma değer üretme çabamızın bir ürünü”

Etkinliğin açılışında söz alan Toplumsal Sorumluluk Projesi dersinin sorumlusu Doç. Dr. Onur Bekiroğlu ise “Medya okuryazarlığı sadece akademik anlamıyla değil, toplumsal önemi itibariyle medya mesajlarını doğru okuyabilmek, doğru anlamlandırabilmek adına çok önemlidir. Medya okuryazarlığının bilinç boyutunun yanında davranışsal boyutu da bulunmaktadır. Öte yandan; bu etkinlik, İletişim Fakültesi olarak sadece akademik bilgi üretimi ile sınırlı kalmayıp çevremize toplumsal katma değer üretme çabamızın da somut bir göstergesidir. Bilgi paylaşım talebimize karşılık verdiğiniz için tüm katılım sağlayan öğrencilerimize teşekkür ediyorum.” diye konuştu.

“Medyada karşılaştığımız bilgileri akıl süzgecinden geçirmeliyiz”

Açılış konuşmalarının ardından geçilen konferansta öncelikle Gazetecilik Bölümü 4. sınıf öğrencisi Elif Nur Turgut yapmış olduğu sunumda şunları söyledi: “Medya okuryazarlığı, yaygın kabul gören tanımıyla, çeşitli türden (görsel, işitsel, basılı, vb.) medya mesajlarına erişebilme, erişilen medyaları eleştirel bakış açısıyla çözümleyip değerlendirme ve kendi medya iletilerini üretebilme becerisidir. Türkiye’de medya okuryazarlığı ile ilgili çalışmalar 2004 yılında başlamıştır. RTÜK (Radyo ve Televizyon Üst Kurulu) ilk kez ilköğretim okullarında medya okuryazarlığı derslerinin okutulmasını uygun görmüştür. Medya karşısında pasif alıcı olmak yerine medyada karşılaştığımız bilgileri akıl süzgecinden geçirmeliyiz.”

“Sosyal medyadaki paylaşımları teyit etmeliyiz”

“Medyada Fotoğraf ve Manipülasyon” başlıklı bir sunum gerçekleştiren Gazetecilik Bölümü 4. sınıf öğrencisi Recep Mol da “Haberlerde kullanılan fotoğraflar, farklı bakış açısıyla sunulabiliyor. Haberlerdeki fotoğrafların güvenilirliğini sorgulamalıyız.” dedi.  Sosyal medya okuryazarlığıyla ilgili bilgi de veren Mol, bu medya okuryazarlığı türünün Facebook, Twitter ve Instagram gibi platformlarda görsel ya da yazılı içerikleri doğru analiz edebilme becerisi olduğunu söyledi. Dünyada yaygın olarak kullanılan sosyal medyayı bilinçli kullanmanın çok önemli olduğuna dikkat çeken Recep Mol, teyit edilmeyen yazılı, görsel, işitsel paylaşımların toplumda yanlış bilgilerin yayılmasına neden olabildiğini ifade etti.

“Reklamlar bilinçaltımıza sürekli mesaj yolluyor”

Gazetecilik Bölümü 4. sınıf öğrencisi Tutku Beyza Bay da reklamda bilinçaltı mesaj konulu sunumunda “Reklamlar, görsel ve işitsel yolla bilinçaltımıza sürekli mesaj yollamaktadır. Özellikle sinemada bunun farkında bile olmadan bu süreç gerçekleşmektedir.” sözlerine yer verdi.

“İnternette yanıltıcı haber başlıkları fazlaca kullanılıyor”

İletişim Fakültesi Öğrenci Temsilcisi Gazetecilik Bölümü 4. sınıf öğrencisi Onur Şen ise “İnternette milyarlarca işlenmiş doküman ve bilgi var, bu dokümanlardan doğru yararlanmak için bilgileri teyit etmeli ve karşılaştırmalı, internet sitesinde bulunan tarih, grafik ve fotoğrafların alıntı ya da ticari kaygılı bilgi olup olmadığını teyit etmeliyiz. İnternette haberin bağlamıyla ilgili olmayan ve haberi tıklatmayı amaçlayan yanıltıcı başlıklar fazlaca kullanılıyor ve bu tür yanıltıcı başlıklara dikkat etmeliyiz.” değerlendirmesinde bulundu. 

Etkinliğin sonunda İletişim Fakültesi akademisyenleri, öğrencileri ve misafir öğrenci ve öğretmenler ile hatıra fotoğrafı çekimi de gerçekleştirildi.

Medya Okuryazarlığı konferansının ardından lisesi öğrenciler, İletişim Fakültesi bünyesinde bulunan uygulama birimlerini de ziyaret ederek fakülteyi yakından tanıma fırsatı buldular.